REFLEXIÓ CONCEPTES T.1 i T.2




Durant l´inici del mòdul 5 d´Habilitats Comunicatives hem après molt sobre alguns dels recursos informàtics disponibles a la xarxa. Molts d´ells, per no dir la majoria, són molt útils per al nostre futur com a docents. Tot i que hi ha molts recursos, i és difícil conèixer amb profunditat la majoria d´ells, pense que el simple fet de saber que existeixen, és essencial perquè puguem fer ús d´ells. La finalitat d´aquest article és donar a conèixer als possibles lectors informació sobre els possibles recursos que jo considere importants sobre la introducció de les TIC en els centres educatius. Aquest fet, fa necessari que els docents i futurs docents, estiguen al corrent de les noves tecnologies de la informació, per poder dur-les a terme a l´aula, o de forma particular.

Començaré explicant el programari Web 2.0. En aquest document vaig trobar moltes eines o recursos, alguns dels quals ja coneixia, però d´altres que no havia sentit mai parlar i em van cridar molt l´atenció. Eines, com Eye´os, Picassa, Cam Studio, Dotsub i altres més. Són programes molt útils per crear, per modificar, en fi per poder tenir més recursos quan se´t plantegen dubtes, ja siga fent pràctiques o treballs, o simplement treballant a casa.

  • Si voleu trobar els recursos disponibles al programari web 2.0. feu clic al següent link:

Un altre concepte que tot i que no hem treballat a l´aula, però he considerat important és el de la inclusió de videojocs als centres educatius. És un tema amb una gran confluència d´idees, ja que com en tot, hi ha qui està en contra, i hi ha qui està a favor. Des del meu punt de vista, els videojocs escollits amb un cert criteri, poden ser molt motivadors i educatius. En primer lloc, cal que el docent tinga en compte la tipologia i els continguts educatius del videojocs. Cal triar-lo bé perquè no puga tenir cap repercussió negativa en els alumnes, ja que molts videojocs són violents. 
Els videojocs són una àrea didàctica per mitjà de la qual els alumnes es motiven molt, i alhora, serveixen per desenvolupar algunes habilitats i capacitats, com la resolució de conflictes, la capacitat per pensar etc.
Hi existeix una gran oferta de videojocs al mercat, per aquest motiu cal tenir en compte, quins són realment educatius. Per exemple, si un professor/a de geografia vol ensenyar alguns continguts als seus alumnes, podria escollir el Pc Futbol. M´ha cridat molt l´atenció, el videojoc El secreto perdido en la Selva Amazónica per el seu c ontingut, relacionat amb la importància de la devastació de les selves, així com també, la diferència de vida dels països desenvolupats als països subdesenvolupats.

Abans de llegir la informació penjada al moodle sobre els videojocs a l´aula, tenia una forma diferent de pensar. Sincerament, creia que no existien els videojocs educatius. Crec que dintre d´un temps, els videojocs estaran incluits dins de les programacions, i seran tant importants en el sistema educatiu, com programes com les Web-quest, o com les sortides escolars.
  • Si voleu informar-vos més sobre els llibre publicats en relació als videojocs, així com alguns articles etc, podeu entrar en el següent link:
  • Aquí podeu veure un vídeo sobre la creació d´un videojoc en la universitat UDEC Pompeu Fabra, és molt interessant:



Un alre recurs important i no massa complicat per utilitzar és l´Exe-learning. És un recurs XHTML que serveix per crear i ediatar pàgines web. Dintre d´aquest programa podem trobar moltes eines útils, com la creació d´aplicacions java de lectura, inserir imatges o vídeos, audios, animacions gift etc. Està dissenyat per proporcionar diferents recursos als alumnes, ja que conté diverses activitats amb criteris escollits pel professor/a i una metodologia molt innovadora i motivadora. Aquest recurs s´utilitza amb el Mozzilla Firefox. Per poder treballar amb l´Exe-learning, simplement cal descarregar-se el programa i llegir el manual d´utilització. Per mitjà d´aquest programa es poden crear web-quest o caceres del tresor, que ara explicaré.

Les web-quest són activitats guiades i estructurades per als alumnes, que proporcionen una bona eina per aquests. En lloc de perdre una hora cercant informació en Internet, els alumnes ssaben a quines pàgines han de consultar la informació. Les web-quest estimulen la col·laboració i la discussió i són fàcils d´integrar en el currículum escolar. En general, és el professor l´encarregat de suggerir als alumnes un tema i d´escriure algunes pàgines web, perquè els alumnes cerquen la informació. També és una eina útil per als docents perquè aprenen a desenvolupar estratègies d´optimitazació de la comunicació, de la recerca i del processament de la informació, llavors donen pas als alumnes perquè aquests s´encarreguen de proposar el tema d´interès.

Les web-quest van ser desenvolupades fa 15 anys en la universitat estatal de San Diego. Els seus creadors van ser Bernie Dodge i Tom March. La finalitat de les web-quest és rendibilitzar el temps dels alumnes i sobretot, en que es centren en com utilitzar la informació, més que en la seva recerca.
L´estructura bàsica de les web-quest és la següent: introducció, tasques, procés, avaluació, conclusió i crèdits. Totes les web-quest no tenen la mateixa estructura, ja que algunes tenen també un apartat de recursos, on es troben les pàgines web que han de consultar. En lloc d´explicar aquests passos, crec més oportú veure el següent exemple de web-quest:
Existeixen diferents tipus de web-quest:

- A curt termini: dissenyades per ser utilitzades d´una a tres sessions.
-A llarg termini: dissenyades per ser utilitzades dues o tres setmanes. Comporta més feina i més treball elaborat. Sol concloure el treball amb una presentació Power Point, o d´una pàgina web.
-Miniquest: nomès tenen tres passos, escenari, feina i producte.

Per últim, explicaré les caceres del tresor, en anglès Treasure Hunt, Scavenger Hunt o Knowdolege Hunt. Les caceres del tresor són molt paregudes a les web-quest, ja que són com la versió light d´aquestes. Són com una mena de pàgines web amb preguntes i un llistat de pàgines web on els alumnes han de cercar les respostes. També hi ha una pregunta final, que no es troba la respota a cap pàgina, però per mitjà de la qual els alumnes demostren el que han après i aprenen a reflexionar.

Crec que tant les web-quest com les caceres del tresor són mètodes molt innovadors d´aprenenatge, que s´adapten als diferents ritmes d´aprenentatge dels alumnes. Sobretot, són activitats per mitjà de les quals, els nens i nenes es motiven i fan feina de classe amb ganes.
  • Si voleu informar-vos una mica més sobre les caceres del tresor, entreu en el link:
  • I per veure un exemple:
En conclusió, tots aquests recursos explicats, són bones eines per utilitzar-les a les aules, de forma motivadora per als alumnes. La clau per transmetre continguts i ensenyar als alumnes, és la motivació, des del meu punt de vista. Per això crec, que els llibres de text, en un futur, passaran a la història. Potser s´utilitzen, però no com el mitjà principal per aprendre. Per últim dir, que cal aprendre i ensenyar, adaptant-se a les noves tecnologies, les TIC i les TAC.

No hay comentarios:

Publicar un comentario