REFLEXIÓ CONCEPTES T.3, 4 I 8


Els blocs són com una espècie de pagines web, semblants als correus electrònics, però amb la diferència que s’utilitzen per presentar informacions o opinions de caràcter personal i per poder compartir-les i fer ús d´ells. Com els correus electrònics, els blocs tenen un usuari determinat amb una contrasenya, però la discrepància principal es troba en el objecte, és a dir, en el servei de cadascun. La seva finalitat és potenciar el treball col·laboratiu, mitjançant un conjunt d’informació per la qual es poden fer comentaris de tots aquells contactes afegits. Els blocs són bons recursos pedagògics tant per als docents com per als alumnes, ja que es comparteix informació i idees, i permet que cada alumne puga accedir als blocs dels seus companys per llegir les seves publicacions i comentar-les. Per aquesta raó existeixen els anomenats “edublocs”.      
 
Cal afegir que és molt simple crear un bloc, així com també personalitzar-lo al gust de cadascú. Una pàgina que us recomano, si us interessa crear un bloc, ja que és molt fàcil i només heu de seguir les instruccions per crear-lo és la següent:  
       
Un altre aspecte, que trobe interessant són les wikis, significa “ràpid ràpid en hawaià”. Són un mitjà per crear documents col·laboratius per mitjà d’Internet, és a dir, tots aquells usuaris registrats poden comentar opinions, poden acordar un dia que a tots els vinga bé per fer un treball etc. En la nostra intranet, el moodle, hi existeix un espai wiki, en el qual es comparteixen opinions, es poden modificar i ampliar.Les principals característiques són:  
 
- Promoure la comunicació entre estudiants d’una mateixa classe.
- Desenvolupar habilitats de col·laboració
- Elaborar textos i recollir informació
- Re-elaborar llibres de text
- Enriquir treballs en grup
- Revisar i presentar treballs
- Crear glossaris i continguts
- Dur a terme projectes col·laboratius    
 
La majoria d’aquestes característiques són comunes als blocs, però hi ha algunes diferències:  
Blocs
Wikis
- Normalment tenen un autor/editor + comentaris
- Estructura cronológica començant per l´última “entrada”
- Links externs
- Molts autores al mateix nivell
- L´estructura pot ser v
ariada, substituint les versiones a mesura que se modifiquen.
- Links externs i interns

Us enllaço una pàgina que he trobat molt interessant, on podeu cercar tota aquella informació necessària si us interessa conèixer més sobre les wikis i crear-ne:    
 
Javaclic és una altra eina que hem donat al llarg dels temes 3,4 i 8, i des del meu punt de vista és de les més interessants. És un entorn per crear activitats multimèdia per als alumnes, ja siguen d’infantil, de primària, de secundària o de batxiller. Hi ha diferents tipus d’activitats a crear, com les associacions, els trencaclosques, exercicis de text, paraules creuades etc. Un dels principals avantatges és que es poden utilitzar activitats ja fetes, o el propi docent pot crear-les a la seva mida, tenint en compte els continguts que vol transmetre i de quina manera. I per suposat, la millor condició és que l’accés i la creació és gratuït.  
Les activitats que hi ha en el jclic estan integrades en un projecte, així es pot seguir l’ordre que el docent o creador de les activitats desitja que facin els seus alumnes.
Entendre com es fan les activitats, conèixer quins tipus d´activitata es poden fer, i veure que el funcionament no és massa difícil, són aspectes positius i que sovint et sorprenen. Quan veus les activitats ja fetes, penses que per crear-les és necessari una persona especialista, i desprès t’adones que no és així. Només fa falta paciència i unes explicacions del docent o un manual on t´explique com fer cada activitat.  
 
Abans del Jclic hi havia el Clic, una aplicació que va nàixer l´any 1992 i era utilitzada pels docents. Cal afegir que el javaclic és desenvolupat per la plataforma java, que és una mena de projecte o zona oberta que funciona en diferents entorns i sistemes operatius. Sense el java intal·lat no es pot utilitzar aquest programa.  
 
Si us interessa descarregar el programa jclic, simplement feu clic en el següent enllaç. I seguiu les instruccions per descarregar i instal·lar. Fixeu-vos que abans de descarregar el jclic, el jclic author, i el jclic activitats de demostració, cal fer clic on fica instalador para sistemas windows. Tot seguit, ja podeu descarregar aquelles tres aplicacions.  
 
Un altre contingut interessant i útil són les hot potatoes. És un programa molt semblant al jclic, però la diferència es troba en que no és necessari tindre instal·lat el java. Consisteix en un conjunt de sis eines que permeten elaborar exercicis i activitats interactius basats en pàgines web de sis tipus bàsics. En la següent graella podeu veure les eines:    
 
Descripció dels Components de Hot Potatoes
 
JBC crea exercicis d’elecció múltiple. Cada pregunta pot tenir varies respostes i pot ser correcta una, dues o les que un vullga. Quan es conteste una pregunta l’estudiant rep una retroalimentació específica. El jclic també disposa d’aquest tipus d’activitat. Ejemplo acerca de los Dinosaurios
Jcloze genera exercicis d’omplir buits, com el jclic. Ejemplo ¿Conoces el parque natural de Monfragüe?
Jcross crear crucigrames amb diferents quadricules. Ejemplo. Quince términos relacionados con "Nuestros paisajes".
Jmatch crea exercicis d’emparellar o ordenar, per exemple vocabulari amb imatges. Hi ha dos tipus:
JMix crea exercicis de reconstrucció de frases o paràgrafs a partir de paraules desordenades. Ejemplo. Descubre un refrán popular relacionado con el clima.


És un programa freeware i la diferència amb el jclic és que els docents sense ànim de lucre poden fer ús del hot potatoes, però en cas d´una empresa comercial, cal comprar una llicència. Una altra diferència és que les hot potatoes creen arxius html, i cal afegir que el jclic és un programa més complet. I el hot potatoes té una activitat que no es pot fer amb el jclic, i és la d´unir punts per fer dibuixos.
 
Aquí podeu veure un vídeo per mostrar-vos com es poden crear una activitat en concret, d´enllaçar paraules amb el programa hot potatoes:    
 


Els quaderns virtuals són entorns d’aprenentatge virtuals amb la finalitat de disposar dels quaderns d’aprenentatge tradicionals a la xarxa. Aquest projecte està format per aplicacions de programari lliure que permet als docents crear recursos didàctics multimèdia per avaluar l’alumnat. Les principals seccions són:    
 
- Quaderns virtuals: aplicacions java amb editors, visualitzador etc.
- Biblioteca d’activitats: on es fiquen els quaderns dels docents per compartir-los.
- Documents i suport: articles, guies d’usuari, cursos per crear activitats i preguntes més freqüents i accés al fòrum per resoldre els possibles dubtes.
- Comunitat: conté novetats i noticies sobre els quaderns virtuals.  
 
Els quaderns d´aprenentatge també són molt semblants al jclic i al hot potatoes, doncs permeten crear activitats didàctiques. Per a més informació podeu accedir al següent link:    
   
En resum, tots els conceptes estudiants són molt útils, alguns més que altres, com el javaclic i els hot potatoes, i crec que són pogrames que segur que utiltzarem en els propers anys de carrera, i en el notre futur. El fet de crear un blog, conèixer perquè serveix i fer ús d´ell també ens ajuda apropar-se més a les noves tecnologies de l´educació, ja que és un concepte que està molt de moda... i que menys que fer-lo servir i conèixer la seva utilitat!

No hay comentarios:

Publicar un comentario